14 października, 2013

TRĄDZIK U DOROSŁYCH | OBJAWY I LECZENIE.


W gabinetach dermatologicznych coraz częściej można spotkać dojrzałą kobietę, borykającą się z cerą trądzikową, mimo, że już dawno przeszła okres dojrzewania. Zmiany o tym charakterze mogą pojawiać się nawet u 54% dorosłych kobiet. Jak rozpoznać ten problem, jakie są tego przyczyny oraz jak go leczyć? 

Podjęłam się tego tematu ponieważ sama od jakiegoś czasu borykałam się z tym problemem. Na szczęście dzisiaj już wiem co przyczynia się do powstawania tego typu zmian i jestem w stanie sobie z tym radzić. Na dzień dzisiejszy mogę nawet powiedzieć, że wygrałam walkę i jestem z tego bardzo dumna. Trądzik u dorosłych jest wbrew pozorom ciężko wyleczyć (o ile można powiedzieć o wyleczeniu całkowitym), oraz nauczona doświadczeniem ciężko zdiagnozować na co dały dowód  moje niekończące się wizyty u kilkunastu dermatologów ;) Dzisiaj pragnę podzielić się z Wami moją wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. 

Czym jest trądzik u dorosłych i jak się objawia?

Trądzik u dorosłych jest dosyć powszechnym zjawiskiem, nazwanym "adult acne". Zmiany zwykle zajmują dolną część twarzy, brodę, lub okolice ust, czasami partie na żuchwie i szyi, a nie na czole, lub skroniach, jak u młodzieży. Takie zmiany często występują przed miesiączką i są bardzo trudne do leczenia. Krosty potrafią się pojawić bardzo szybko. Czasami nawet w ciągu jednego dnia. Nagle czujemy bolące miejsce, głęboko w środku robi się mały "guzek", który rośnie i pojawia się wyprysk, który długo się utrzymuje.

Jakie są przyczyny powstawania?

Przyczyn może być więcej. Najczęściej podejrzewa się zmiany w środowisku - zanieczyszczenia, dietę - bo w jej produkcji stosuje się coraz więcej nawozów i odżywek. Ale też , oraz, tzw. ogólne warunki życiowe, np. stres. Środowisko ma wpływ na zmiany hormonalne. Często jest tak (i w moim przypadku też tak było), że wykonując testy, poziom hormonów wychodzi idealnie. Najlepszym miernikiem tego, czy nasze hormony są w normie, jest to, czy nasze miesiączki są w regularnie. Jeżeli są w normie - to żaden doktor nie będzie podejrzewał zaburzeń hormonalnych. Ale w przypadku "adult acne" nie chodzi o to, czy miesiączki są regularne, czy nie, tylko o to, że na skutek wpływu środowiska działa aktywnie enzym, który zamienia hormony mało aktywne na bardziej aktywne. Kiedyś w pewnym okresie życia on się stabilizował. Obecnie nie - to on powoduje, że nawet u osoby, która nie miała dotychczas problemów z trądzikiem, nagle na jej skórze zaczynają się pojawiać zaburzenia.

Jak sobie z nim radzić?

Cóż... Powinnam napisać, że pierwsze korki powinnaś skierować do dermatologa... Niestety ja nie mam dobrych doświadczeń z tymi specjalistami. Wydalam mnóstwo pieniędzy na wizyty, kremiki, żele, pigułki ale co najgorsze przyjęłam sporą dawkę antybiotyków, które nie wpłynęły dobrze na stan mojego zdrowia. Wszystko co dostałam od lekarza nawet jak pomogło w trakcie leczenia, to po odstawieniu leków problem wracał i to często ze zdojoną siłą... Przyjmijmy, że miałam pecha ;) Dlatego też polecam wizytę ale u bardzo dobrego dermatologa. Najlepiej z polecenia :) Lekarz zleci odpowiednie badania oraz dostosuje odpowiednie leczenie. Z reguły w tym przypadku jest to leczenie hormonalne.

Jak ja sobie poradziłam z tym problemem?

Po pierwsze zmiana diety!!! 
Woda, woda i jeszcze raz woda. Jest niezmiernie ważna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jej niedobór jest nieprzyjemny w skutkach. Woda pomaga nam oczyszczać swój organizm ze szkodliwych substancji i zanieczyszczeń środowiska, które to przyczyniają się głównie do powstawania tego problemu. Poza tym ograniczyłam sól, tłuszcze zwierzęce i produkty o wysokim indeksie glikemicznym. Wiadomo kostka czekolady, czy ciasteczko raz w tygodniu nie sprawia u mnie jakiegoś wielkiego wysypu. Na początku mojej kuracji jadłam świeże owoce i warzywa z kaszą kuskus i filetem z kurczaka lub rybką ;) Oczywiście obligatoryjnie muszę dziennie wypić 2 butelki wody. Przyznam Wam, że już po 3 dniach zmiany diety można było zauważyć efekty! Przestały wyskakiwać nowe wykwity a stan zapalny istniejących znacznie się zmniejszył. 

Po drugie zmiana pielęgnacji.
Ważne jest w odpowiedniej pielęgnacji zwrócić szczególną uwagę na oczyszczanie skóry. Ważne jest jednak aby nie przesadzić! Nadmierne przesuszenie skóry poprzez stosowanie mocno drażniących środków do oczyszczania cery, może jedynie pogorszyć jej stan. Ja osobiście unikam wszelkich żeli myjących, produktów 3 w 1 czy tym podobnych, ponieważ nie miały one dobrego wpływy na stan mojej cery. Ja skutecznie oczyszczam twarz metodą OCM po czym przemywam płynem micelarnym. Jest to świetny i skuteczny sposób do dogłębnego oczyszczenia skóry.
Poza tym nie mogę tutaj nie wspomnieć o cudownym wpływie retinoidów, czyli pochodnych wit A na stan skóry, szczególnie skóry problemowej. Witamina A wspomaga leczenie trądziku, reguluje pracę gruczołów łojowych oraz zmniejsza widoczność blizn potrądzikowych. Ponadto wit A ma wiele innych cudownych właściwości poprawiających kondycję naszej skóry. Retinol jest główną formą witaminy A i w dużym stężeniu może być niebezpieczny. Jest wydawany na receptę i powinien być stosowany pod nadzorem lekarza. Jest jednak inna popularna pochodna witaminy A tzw Palmitynian Retinylu. Jest on słabszy od retinolu, ale nawilża, zapobiega łuszczeniu i rogowaceniu skóry, natłuszczają oraz pełnią funkcję antyoksydantów. Stosuję go na noc zamiast kremu. Szczególnie lubię kapsułki Gal A+E. Niezmiernie ważny jest także wybór kremu. Krem powinien być niekomedogenny, a pozostałe kosmetyki nie powinny być drażniące. Jeżeli zobaczysz jakikolwiek zły wpływ używanego przez Ciebie kosmetyku, od razu go odstaw. 

Podsumowując: Odpowiednia dieta jest niezwykle ważna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Sprawdziłam to na własnej skórze i polecam, każdemu zrobienie małego rachunku sumienia naszego odżywiania. Szczególnie polecam to osobom borykającymi się z tego typu problemami. Zanim pójdziesz do lekarza spróbuj zmienić dietę, więcej pić wody czy zielonej herbaty, zmień swoją pielęgnację. Może akurat u Ciebie także się to sprawdzi tak jak i u mnie i zaoszczędzisz sobie mnóstwa czasu, pieniędzy oraz co najważniejsze zdrowia ;)

Buziaki

Julka


34 komentarze:

  1. Ja na szczęście nie mam z nim problemów. ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Trądzik to mega problem( przynajmniej u mnie)
    Jestem osobą młodą długo z nim walczę i jest już coraz lepiej :)

    OdpowiedzUsuń
  3. także od lat borykam się z takim problemami,raz jest lepiej raz gorzej,ale końca nie widac niestety;(

    zapraszam do wspólnej obserwacji
    pozdrawiam;)

    OdpowiedzUsuń
  4. świetny blog:)
    obserwujemy?
    http://blackspacee.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. hey girl nice blog..juss came across it...Followed you on G+ and would love it if you wld visit my blog and follow :D
    www.fashionistaera.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Hej !
    Obserwujemy? Jeżeli tak, to zacznij : ) Odwdzięczę się tym samym :D
    Pozdrawiam !
    http://typicalifee.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Interesujący post. Ja należę niestety do tej pechowej grupy :( Od ponad roku walczę z trądzikiem osób dorosłych z różnym efektem, ale mam nadzieję, że mi się w końcu skóra poprawi :)
    Obserwujemy?
    blackcherrylady.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. db post !
    Obserwujemy ?
    Zapraszam : http://exceptionalchicbydaro.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Na szczęście nie mój problem ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Wooooow mega na topie ten post!
    Każdy się z tym zmaga i taka jest prawda! :(
    Pozdrawiamy

    OdpowiedzUsuń
  11. dobre rady :3

    http://labelsout-lifedesigners.blogspot.com/ zapraszam!

    OdpowiedzUsuń
  12. hej :) Nominuję Cię do tagu Liebster Blog Award...

    OdpowiedzUsuń
  13. Znam kilka osób, które maja problem z trądzikiem, widzę jaki to kłopot, niestety...

    OdpowiedzUsuń
  14. ohh ja nie mam najlepszej cery:)chciałam Cię zaprosić na rozdanie u mnie na blogu:)
    http://mesmerize87.blogspot.com/2013/11/giveaway-cupon-code-to-share-30-off.html

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja dostałam kremy Beta Skin, które są między innymi na trądzik ale nie tylko. Używam ja i kilka innych osób, niedługo postaram się umieścić recenzję na blogu:) ale już teraz można się co nieco dowiedzieć o tych kremach u mnie. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Great post, dear:)
    If you want, we can follow each other. Kisses
    http://fashionsecrets-oksana.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. Przeczytałam ten post " od deski do deski" i muszę przyznać, że poruszasz kilka kwestii o których nie miałam pojęcia ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Jako nastolatka miałam idealną cerę. Niestety na magisterce dopadł mnie trądzik i wciąż nie daje za wygraną. Dermatolodzy zazwyczaj lekceważą mój problem. Jedna pani nawet wyśmiała moje dylematy i poleciła kostkę Białego Jelenia... Na szczęście ginekolog wysłuchała mnie, zleciła odpowiednie badania i przepisała tabletki. Widzę poprawę, ale wciąż zdarzają się wypryski.

    Unikam cukru i słodkich owoców. Po tłuszcze zwierzęce sięgam okazjonalnie, mimo to problem nie znika.

    OdpowiedzUsuń
  19. Nice*
    Maybe we follow each other !?
    Let me know if you follow me & i´ll follow back :)

    Greetings <3
    pequenaflordemaracuja.blogspot.pt

    OdpowiedzUsuń
  20. o tak, znam ten problem... Twoj post jest bardzo pomocny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie, na pewno się go pozbędziesz ;)

      Usuń
  21. Siemma!! Fajny blog i ciekawy wpis :) Będę wpadać częściej :)
    Zapraszam do mnie + obserwuję i czekam na rewanżyk ;3
    http://bluuush69.blogspot.com/2014/01/6-rozdzia.html

    OdpowiedzUsuń
  22. Ciekawy wpis, podobnie zresztą jak i sam blog. Dodaję go do mojego agregatora najlepszych polskich blogów o wizażu - http://najlepsze-blogi-o-wizazu.blogspot.com/. Trzymaj poziom!

    OdpowiedzUsuń
  23. Tu mazur z http://to-i-owo-urodowo.blogspot.com/. Dzięki za ciekawy wpis!

    OdpowiedzUsuń
  24. Fakt, przydatny wpis, dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  25. ja na szczęście nie muszę się z trądzikiem borykać :-)

    OdpowiedzUsuń
  26. bardzo interesujący post :))
    u mnie dziś 1-wsze urodziny bloga i Konkurs będzie mi miło jeśli zaglądniesz :)) Zapraszam :))
    mybeautyjoy.blogspot.co.uk/2014/05/urodzinki-konkurs-rozdanie.html

    OdpowiedzUsuń
  27. ufff...ja juz nie mam tego problemu ;)
    Super blog!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale jak się go pozbyłaś❓❓

      Usuń
  28. Niestety mam cerę trądzikową z którą borykam się juz półtora roku...

    OdpowiedzUsuń
  29. Wspaniały artykuł,polecam wszystkim mającym problem z trądzikiem.Ja właśnie kończe 40 tke i jak tylko pozwolę sobie na więcej problem wraca.Rady opisane wyżej sprawdzają się w100% dodam jeszcze że u mnie stres i zaburzony sen to wysyp na twarzy pomimo moich latek😉

    OdpowiedzUsuń
  30. A ja właśnie zaczęłam kurację Atredermem i mam nadzieję, że to będzie mój sposób na trądzik :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Bardzo dobry, wpis ciesze sie, ze nie namawiasz do stosowania nadtlenku benziolu, niestety zcasmai dermatolodzy go polecaja... a on przy cerach dojrzałych zupelnie sie nie sprawdza, bo dziala wspomagajac starzenie skóry. Pisałam troche o tym u siebie http://centrum-odmladzania.pl/nadtlenek-benziolu-w-terapii-antytradzikowej-wiecie-ze-moze-postarzac/

    OdpowiedzUsuń

Z ogromną przyjemnością czytam Wasze komentarze! Dziękuję za każdy jeden, ponieważ są moją motywacją do dalszej pracy. Komentarze zawierające aktywne linki będą na bieżąco usuwane. Szanujmy swoją pracę!
~~~
With great pleasure I read your comments! Thank you for every one, because they are my motivation to continue my work . Comments containing the active links will be removed on a regular basis. Respect our work!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...