14 marca, 2015

RÓWNOWAGA W PIELĘGNACJI WŁOSÓW- PROTEINY, EMOLIENTY, HUMEKANTY | BALANCE IN HAIR CARE- PROTEIN, EMOILLIENTS, MOISURIZERS


Każda z nas pragnie mieć piękne, zdrowe, lśniące włosy. Pielęgnujemy je jak najlepiej potrafimy, nakładając odżywki, maski, olejki... Ale czy staramy się w naszej pielęgnacji utrzymać równowagę między proteinami, emolientami oraz humekantami? Jakie zadanie spełniają te substancje?


Czym są proteiny, emolienty i humekanty?

Proteiny to białka złożone z aminokwasów. Mają za zadanie tymczasowo uzupełnić ubytki włosa. Proteiny należy łączyć z humekantami, aby nie doprowadzić do przeproteinowania włosów. Włosy wtedy stają się suche, matowe. Jeżeli z kolei będziemy zbyt rzadko dostarczać naszym włosom protein nasze włosy mogą być zbyt śliskie i pozbawione objętości.
Proteiny małocząsteczkowe najlepiej wnikają w głąb włosa. 
Przykład protein małocząsteczkowych: Hydrolized Silk, Hydrolized Collagen, L- Cysteina. 
Proteiny, które znajdziemy w domu: żelatyna, jogurt, jajko
Proteiny w kosmetykach: jedwab, keratyna, elastyna, kolagen, l-cysteina

Humekanty to substancje nawilżające, wiążące wodę. Przy wilgotnym powietrzu, humekanty pobierają wodę z otoczenia, co powoduje puszenie się włosów. Znowu przy suchym oddają wodę do otoczenia, co powoduje wysuszenie włosów. Aby zapobiec odparowaniu wody z włosów musimy zabezpieczyć je emolientami.
Zbyt rzadkie nawilżanie włosów powoduje, że stają się one suche, matowe i łamliwe. Zbyt częste z kolei powoduje, że włosy zbijają się w strączki, wydają się być mokre.
Humekanty, które znajdziemy w domu: aloes, miód, żyworódka, cukier
Humekanty w kosmetykach: gliceryna, d-panthenol, mocznik, kwas hialuronowy.

Emolienty tworzą powłokę okluzyjną, zapobiegającą odparowaniu wody z włosa. Zabezpieczają także w jakimś stopniu włosy przed urazami mechanicznymi.
Rzadkie stosowanie emolientów powoduje, że włosy elektryzują się, są zbyt lekkie, zmieniają się w "puch". Zbyt dużo, powoduje zbijanie się włosów w strączki, tracą objętość, wyglądają na nieświeże.
Emolienty, które znajdziemy w domu: wszelkie olejki i masła
Emolienty znajdujące się w kosmetykach: parafina, woski roślinne, silikony


Jak zachować równowagę?

Jeżeli chodzi o proteiny, każde włosy rządzą się swoimi prawami. Jedne potrzebują częstszego zastrzyku z bombą proteinową, inne rzadziej ;) Moim zdaniem, optymalnie można stosować proteiny 2-3 razy w miesiącu. Tak robię, i u mnie się taka częstotliwość sprawdza. Należy nakładać je po umyciu włosów (po ok 30 min), spłukać i nałożyć odżywkę z dużą porcją humekantów. Jeżeli chodzi o humekanty możemy nakładać je do woli, w zależności od potrzeb naszych włosów. Należy jednak pamiętać, aby po takiej kuracji zabezpieczyć włosy emolientami. Emolienty, najlepiej w formie serum, olejku czy mgiełki bez spłukiwania nakładamy w zasadzie co każde mycie. 


Mam nadzieję, że udało mi się w skrócie opisać poszczególne substancje i wiecie już, dlaczego tak ważne jest zachowanie równowagi między nimi.


A czy Wy zwracacie uwagę na zachowanie proporcji między proteinami, humekantami a emolientami?

Buziaki





26 komentarzy:

  1. Bardzo fajnie to opisałaś :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajny post. Szczerze, to do tej pory nie zwracałam na to uwagi.

    OdpowiedzUsuń
  3. własnie dzis o tym czytałam w kontekscie skóry idealne uzupełnie mi sprezentowała:) super wpis!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak! W kontekście skóry sprawa wygląda identycznie :)

      Usuń
  4. Super post, nie mialam pojecia o niczym z tego, co wlasnie przeczytalam!
    Będę zaglądać częściej :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nigdy nie zwracam uwagi na skład i tego typu informacje, ponieważ nie miałam o tym pojęcia. Twój post trochę przybliżył mi temat, więc na pewno teraz będzie mi łatwiej ; )

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawy post, ja jakoś nie zwracałam na to uwagi :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nauczenie się takiej równowagi i poznanie czego potrzebują dużo mi dało.

    OdpowiedzUsuń
  8. O też pracuję nad takim wpisem :) Świetne są takie najważniejsze informacje w pigułce

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetnie napisane! ;)
    Pozdrawiam, CapelliSani.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawy i przydatny post :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo fajnie w skrócie opisane :) Na pewno się przyda :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetnie napisałaś. Ja nie mam zbytnio rozbudowanej pielęgnacji :) Dzięki temu jakoś wyglądają.

    OdpowiedzUsuń
  13. Great post.
    Follow to follow?
    http://agatha-agata-blog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  14. Fajnie, że podjęłaś ten temat :)

    OdpowiedzUsuń
  15. U mnie nie ma złotego środka, włosy znam dobrze, od paru lat je obserwuję i nadal potrafią mnie zaskoczyć. Staram się ich słuchać i sprostać potrzebom, schematy u mnie odpadają bo mam zbyt niedogodne włosy.

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo ciekawy wpis:)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. Świetny blog i post! ;)
    Nigdy się nad tym nie zastanawiałam... ;)
    Czekam na kolejną notkę ;)
    ~Zuza
    www.zatrzymanaprzezciebie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Krótko i konkretnie napisane :) Staram się dobierać włosom jak najlepsze kosmetyki, blogowanie wiele mnie już nauczyło i wciąż dowiaduję się nowych rzeczy :)

    OdpowiedzUsuń
  19. rok temu jak by ktoś mnie się zapytał co to są humekanty to bym powiedziała że nie mam pojęcia a, w blogosferze człowiek tyle się uczy ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. nigdy sie nie zastanawiałam nad tym, że taka pielęgnacja by się przydała, ale być może kiedyś o tym pomyślę :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Same mądre słowa! Człowiek się uczy całe życie ! POZA TYM, JESTEŚ PIĘKNA NA TYM ZDJĘCIU!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No... pół mnie jest piękne ;)
      Dziękuję kochana :*

      Usuń

Z ogromną przyjemnością czytam Wasze komentarze! Dziękuję za każdy jeden, ponieważ są moją motywacją do dalszej pracy. Komentarze zawierające aktywne linki będą na bieżąco usuwane. Szanujmy swoją pracę!
~~~
With great pleasure I read your comments! Thank you for every one, because they are my motivation to continue my work . Comments containing the active links will be removed on a regular basis. Respect our work!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...